English
امروز : 1397/04/30

اصول اولیه برخورد با آسیب های ورزشی 2015-10-27 08:47:05

نویسنده : دکتر بهارحسن میرزایی

    دستیار تخصصی پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

 

اصول اولیه برخورد با آسیب های ورزشی


آسیب، جزئی از ورزش حرفه ای است. بااینحال اگر اصول درست برخورد با آسیب را نشناسید، ممکن است مجبور شوید برای همیشه از ورزش کناره گیری کنید. گاهاً به علت عدم داشتن آگاهی، آسیبهای ساده را به آسیبهای جدی تبدیل میکنید.

یکی از بهترین تکنیکهای توصیه شده در برخورد با یک آسیب به جهت جلوگیری از التهاب و کنترل اولیه آسیب، استفاده از تکنیک P.R.I.C.E است.


P.R.I.C.E  مخفف کلمات زیر است:

Protection: حفاظت از اندام آسیب دیده

rest: استراحت دادن به اندام آسیب دیده

Ice: یخ گذاری روی اندام آسیب دیده

Compression: بانداژ فشاری اندام آسیب دیده

Elevation: بالاتر قرار دادن اندام آسیب دیده به نسبت قلب


این تکنیک در آسیبهای عضلانی، آسیب بافت نرم و دردهای مفصلی بسیار بهتر از خود یخ گذاری، به تنهایی به شما کمک میکند. این تکنیک باعث کاهش درد، کاهش التهاب، کاهش اسپاسم عضلانی، کاهش تورم و کاهش خونریزی میگردد. همه این موارد سبب کاهش آسیب به بافت و جلوگیری از گسترش و تشدید آسیب و از همه مهمتر تسریع در شروع ترمیم بافتی در منطقه ی آسیب دیده میشود.


در ادامه هر یک از اجزا را به تفکیک توضیح میدهیم:

Protection: حفاظت از اندام آسیب دیده به شکلی که مانع از آسیب دیدگی بعدی شویم. بسته به ورزشها متفاوت است. خارج کردن فرد از زمین، یکی از انواع آن است.

Rest: سریعا باید به اندام آسیب دیده استراحت بدهید و آنرا بی حرکت کنید. وقتی انجام حرکات برای شما دردناک است، به این پیغام مغزتان که به شما هشدار میدهدکه اندام شما در خطر است، اهمیت بدهید و از اندام آسیب دیده تان بیش از این کار نکشید.

Ice: روی منطقه آسیب دیده یخ بگذارید. جهت جلوگیری از آسیب به پوست، حتما بین کیسه ی یخ و پوستتان از یک پارچه استفاده کنید. بهترین فرم یخ، فرم خرد شده ی آن است تا بتوانید سطح مقطع منطقه ی آسیب را به خوبی پوشش دهد.

Compression: با استفاده از یک بانداژکشی، میزان تورم را کاهش دهید. بانداژ نباید آنقدر سفت باشد که شما احساس درد بکنید. هدف از بستن بانداژ،کاهش تورم منطقه درد است، نه قطع خونرسانی به اندام.

Elevation: اندام آسیب دیده باید بالاتر ازسطح قلب قرارگیرد. مثلا وقتی که مچ پایتان آسیب میبیند و شما روی نیمکت مینشینید، درست نیست. باید دراز بکشید و با گذاشتن وسیله ای زیر مچ پا آنرا بالاتر از سطح قلب قرار دهید.


سؤال مهم: چقدر یخ بر روی محل آسیب دیدگی بگذاریم؟

در مورد زمان یخ گذاری، توصیه های متفاوتی اعم از۲۰ دقیقه، ۳۰دقیقه، ۴۵ دقیقه ووجود دارد. اما توصیه من به شما این است که: این مدت زمان بسته به محل آسیب و مشخصات فیزیکی بدنتان متفاوت است و این شما هستیدکه زمان را تعیین میکنید.


بدنبال استفاده از یخ شاهد۴ مرحله خواهید بود :

1.      احساس سرما

2.      احساس سوزش یا گزگز

3.      احساس درد

4.      بی حسی کامل


وقتی دچار بی حسی کامل شدید، دقیقا زمان برداشتن یخ برای شما فرا رسیده است.

قبل از یخ گذاری مجدد لازم است که دمای عادی بدنتان برسد تا دوباره بتوانید یخ گذاری کنید. رسیدن به احساس بی حسی در افراد مختلف متفاوت است.  معمولا بین۱۰تا ۲۰دقیقه طول میکشد. توصیه میشود که یخ گذاری بیش از ۳۰ دقیقه طول نکشد که خود میتواند همراه با آسیب بافتهای زیرین باشد. توصیه میشود طی۴۸ ساعت اول هر۴-۶ ساعت یخ گذاری تکرار شود.

گرما در برخی آسیبها میتواند کمک کننده باشد اما اکیدا توصیه میکنم تا زمان برطرف شدن کامل التهاب و قبل از ۷۲ ساعت بعد از آسیب به هیچ وجه از آن استفاده نشود.


اگر آسیب شما با انجام پروتکل P.R.I.C.E  پاسخ نداد. لازم است که حتما سراغ متخصص پزشکی ورزشی خود بروید. بدانید که این پروتکل معادل درمان آسیب شما نمی باشد و جایگزین نظرات پزشک شما نیست. در هر صورت بدنبال آسیبهای جدی، حتما با پزشک متخصص پزشکی ورزشی مشاوره کنید.

 

حالا که در مورد P.R.I.C.E به طور کامل توضیح داده ایم. به سراغ پروتکل NO H.A.R.M میرویم. این پروتکل تکمیل کننده ی پروتکل P.R.I.C.E است و عمل به آن طی۴۸ ساعت اولیه آسیب بسیار اهمیت دارد.


اجزای پروتکلNO H.A.R.M ، عبارتند از عدم استفاده از:

Heat: گرما

Alcohol: الکل

Running/exercising the injured area: دویدن یا ورزش دادن به منطقه آسیب دیده

Massage: ماساژ

 


استفاده از گرما و نوشیدن الکل، عروق منطقه را گشاد کرده و خونریزی در منطقه آسیب را تشدید میکنند. ورزش دادن منطقه درد یا ماساژ منطقه آسیب دیده نیز باعث افزایش جریان خون به منطقه و تشدید ورم و خونریزی و درد منطقه ی آسیب خواهند شد. از آنجا که پروسه ی ترمیم بافتی تا زمان برطرف شدن التهاب شروع نخواهد شد. عدم استفاده از۴ مورد فوق طی ۴۸ساعت اولیه ی آسیب در کنار پروتکل P.R.I.C.E بسیار حائز اهمیت است.



» ثبت دیدگاه
نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
پیام :