English
امروز : 1397/02/30

ورزش اصولی راهی مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان 2014-01-21 08:06:59

نویسنده: دکتر محمد جواد شکاری اردکانی متخصص پزشکی ورزشی

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 

 

 

ورزش با تقویت سیستم‌ ایمنی بدن از بروز انواع سرطان‌ها در فرد پیشگیری می‌کند و کسی که ورزش می‌کند کمتر دچار بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی می‌شود. ورزش باعث تقویت سیستم‌ ایمنی بدن می‌شود. سیستم‌ ایمنی اولین سدی است که در مقابل سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شود و از آن دفاع می‌کند و نقش آن در بدن مانند نقش سیستم‌ نظامی یک کشور است. وقتی این سیستم‌ تقویت شود وظیفه خود را که دفاع از بدن در برابر بیماری‌هاست بهتر انجام می‌دهد. کسی که ورزش می‌کند کمتر دچار بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی می‌شود.


به طور عادی کلیه سلول‌های یک بافت معمولا از نظر شکل، اندازه، رنگ آمیزی سلولی و کار یکسان هستند. هنگامی که نظم بافت‌های بدن در اثر عامل یا عواملی (بافت سرطانی) به هم می خورد، آن بافت نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد و در عملکردش اختلال ایجاد می‌شود . علائم این بیماری در هر نوع از سرطان تفاوت دارد، اما همه سرطان‌ها چند علامت مشترک هم دارند که با بعضی از بیماری‌های عفونی مشابه است.


گاهی انسان از وجود و رشد سلول‌های سرطانی در بدن خود بی‌خبر است. اگر فرد با ورزش و فعالیت‌های بدنی سیستم‌ ایمنی خود را تقویت کند، این سیستم‌ را ظهور و پراکندگی این سلول‌ها در بدن جلوگیری می‌کند و در واقع فرد را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و انواع سرطان‌ها در امان نگه می دارد. از آنجا که ورزش باعث آزاد شدن برخی از مواد شیمیایی و هورمون‌ها در خون می‌شود، در اخلاق و خلق و خوی افراد تاثیر مثبت دارد و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود و روحیه افراد را در رقابت‌های اجتماعی افزایش می‌دهد. افرادی که از نظر اجتماعی روابط ضعیفی دارند، از سیستم‌ ایمنی ناتوانی که دارند رنج می‌برند و مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند.


نقش ورزش در کاهش عوارض داروها :


از آنجا که بدن در حین ورزش گرم می‌شود و مقدار متابولیسم آن افزایش پیدا می‌کند، احتمالا متابولیسم داروهای مصرفی هم بالا می‌رود و به بدن کمک می‌کند که عوارض جانبی آن را با دفع بهتر تحمل کند و کمتر دچار مشکلات عوارض ناشی از مصرف آنها شود. این موضوع بستگی به مواردی مثل بیمار یا سالم بودن فرد، سن ، جنسیت، علاقه و شرایط جسمانی او دارد.


به عنوان مثال ورزش یک جوان 20 ساله که به ورزش فوتبال علاقمند است با فردی 60 ساله که دچار اضافه وزن و دیابت است تفاوت دارد، اما آنچه که به عنوان یک نسخه عمومی و کلی پذیرفته شده نیم ساعت پیاده روی در روز است. کسانی که دچار بیماری هستند باید برای ورزش کردن با پزشک متخصص خود مشورت کنند. مثلا کسی که به دیابت مبتلاست نباید ورزش‌های سنگین مثل وزنه زدن انجام دهد چون سلامتی‌اش به خطر می افتد، به همین علت این افراد باید برای مدت و شدت ورزش و فعالیت‌های خود با پزشک متخصص پزشکی ورزشی مشورت کنند.

 

منبع: http://www.isna.ir/fa/news/91092615211

 

» ثبت دیدگاه
نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
پیام :