English
امروز : 1397/02/30

پیاده‌روی و کوهنوردی بهترین ورزش‌های دوران سالمندی 2014-01-15 09:06:22

نویسنده: دکتر شاهین صالحی متخصص پزشکی ورزشی

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي



افرادی که دچار عارضه قلبی و دیابت هستند، پیاده‌روی سریع و کوهنوردی بهترین فعالیت‌های ورزشی است.


سالمندان می‌توانند برای بهبود عملکرد دستگاه قلبی عروقی خود ورزش‌های هوازی مثل پیاده‌روی با مدت زمان 20 تا 30 دقیقه انجام دهند. این نوع ورزش‌ها برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، دیابت و بیماری‌های قلبی بسیار موثر است.


متاسفانه گاهی می‌بینیم افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و دیابت هستند و پیش از این بی‌تحرک بوده‌اند، یک باره به ورزش‌های سنگین مثل فوتبال، والیبال و شنای شدید روی می‌آورند و دچار حمله قلبی می‌شوند؛ در حالی که پیش از شروع فعالیت‌های ورزشی باید به پزشک مراجعه کنند تا پس از معاینات و چکاپ، ورزش‌های مناسب با شرایط جسمی خود را انجام دهند.


افرادی که پوکی استخوان دارند باید ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی و راه رفتن در قسمت کم‌عمق استخر را انجام دهند تا بتوانند وزن بیشتری را روی پاهای خود تحمل کنند. به طورکلی این بیماران باید در انتخاب نوع فعالیت خود با پزشک مشورت کنند و از بلند کردن وزنه‌های سنگین اجتناب کنند.


با توجه به اینکه عضلات کمر بیشتر از سایر عضلات در معرض ضعف و بیماری هستند، افراد سالمند باید ورزش‌های آبی را در سیستم زندگی خود جای دهند، چرا که این ورزش‌ها بدون کمترین عارضه‌ای باعث تقویت عضلات کمر می شوند. همچنین برای جلوگیری از ابتلای مفاصل به آرتروز، تقویت عضلات اطراف مفاصل مثل تقویت عضله‌ی چهار سر ران و عضلات اطراف زانو توصیه می‌شود.


با توجه به اینکه در سالمندان با مرور زمان و افزایش سن، عضلات سخت‌تر و کوتاه‌تر می‌شود، ورزش‌های انعطاف‌پذیری باید جزو فعالیت‌های روزانه‌ی این افراد باشد و باید هر روز صبح 10 دقیقه را به انجام ورزش‌های انعطاف‌پذیری اختصاص دهند. البته همه افراد در همه سنین باید پیش از شروع ورزش، 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با پیاده‌روی آهسته و نرمش‌های متداول گرم کنند تا اندام‌های بدن آماده فعالیت‌های ورزشی شوند. پس از گرم کردن نسبت به ورزشی که انجام می‌شود، می‌توان شدت و مدت زمان تمرین‌ها را افزایش داد.


از نظر علمی زمان خاصی برای ورزش کردن تعریف نشده است و بهتر است سالمندان به خصوص کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند پس از یک صبحانه مختصر، وقتی که هنوز آلودگی هوا به اوج خود نرسیده، در بوستان‌ها و فضاهای سبز تمرین‌های خود را انجام دهند و بهتر است این فعالیت‌ها پیش از شروع فعالیت‌های روزانه باشد. این روزها مد شده که همه در خانه از تردمیل استفاده می‌کنند؛ اما به کسانی که دچار بیماری‌هی زانو هستند استفاده از این وسیله توصیه نمی‌شود، چون با هر بار استفاده از این وسیله، یک ضربه اضافی به زانوی فرد وارد می‌شود و این اشخاص باید پیاده‌روی در پارک‌ها را فعالیت روزانه‌ی خود قرار دهند.

 


در کشور ما هم باید مثل بسیاری از کشورهای جهان فرهنگ ورزش کردن از همان دوران کودکی نهادینه شود و افراد ورزش را جزئی از زندگی خود بدانند تا علاوه بر برخورداری از سلامت جسمی و طول عمر، دچار افسردگی و بیماری‌های روانی هم نشوند و سطح سلامت جامعه ارتقا پیدا کند.


منبع: http://www.isna.ir/fa/news/91082113164

 

» ثبت دیدگاه
نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
پیام :