English
امروز : 1397/02/30

ورزشكاران به مصرف آب توجه ويژه كنند 2014-01-06 16:11:21

نویسنده: دكتر زهرا عليزاده متخصص پزشکی ورزشی

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران

 

 

بدن ورزشكاران حرفه‌اي قبل از شروع تمرين بايد حاوي كربوهيدرات بالا ، پروتئين مناسب و فيبر و چربي پايين باشد.


ورزشكاران حرفه‌اي قبل از اعزام به رقابت‌هاي مهم همچون المپيك بايد تلاش كنند مسابقه در وضعيت هيدراتاسيون مناسب را شروع كنند و حين تمرين ضمن در دسترس داشتن كربوهيدارت مناسب به طور منظم مايعات بنوشند.


ورزشكاراني كه تمرينات طولاني انجام مي‌دهند بايد به مايعات مصرفي خود در حين تمرين نمك اضافه كنند تا بدن آن‌ها دچار كم آبي و املاح نشود. همچنين بعد از تمرين ورزشكاران بايد دقت داشته باشند كه اگر دچار كاهش وزن زياد يا تيره شدن رنگ ادرار شدند اين علائم نشان دهنده اين است كه مصرف مايعات در حين ورزش و يا حتي قبل از شروع تمرينات بسيار كم بوده است.


مصرف كربوهيدرات، پروتئين و سوپ سبزيجات براي ورزشكاران بعد از تمرين جهت جبران آب از دست داده توصيه می شود.


در رشته‌هايي همچون كشتي كه ورزشكاران نزديك المپيك مجبور به كاهش وزن زياد هستند، بايد به اين نكته توجه كنند كه در حين كاهش وزن مصرف مايعات به اندازه كافي داشته باشند و قبل از شروع مسابقات ميزان مايعات دريافتي بدن آن‌ها بالا باشد.


واژه سمبلي my plate رعايت تغذيه سالم توسط ورزشكاران است كه تركيبي از نان، غلات و پروتئين به اندازه كافي ميوه ، سبزي ، شير و لبنيات است كه اگر ورزشكاري به ميزان صحيح از آن مصرف كند، ديگر نيازي به استفاده از مكمل‌هاي غذايي نخواهد داشت.

 

منبع: http://www.isna.ir/fa/news/91031608553

 

» ثبت دیدگاه
نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
پیام :