English
امروز : 1397/04/30

كدام رشته‌هاي ورزشي براي بانوان مفيدتر است؟ 2013-12-24 13:12:38

نویسنده: دکتر علی مظاهری نژاد متخصص پزشکی ورزشی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران


غير از انجام برخي رشته‌ها موسوم به رشته‌هاي "سه گانه"، ساير رشته‌هاي ورزشي مي‌تواند در بهبود وضعيت جسماني دختران نقش ايفا كند.


تفكر جامعه كنوني در حال حاضر بر اين مبنا است كه همه دوست دارند قد بلند و اندام متناسب داشته باشند. اما شرايط امروزه به شكلي است كه ساعت‌ها پشت ميز نشينی، بازي‌هاي كامپيوتري و تماشاي بيش از حد برنامه‌هاي تلويزيوني چاقي را در كودكان افزايش داده و سبب بروز فقر حركتي در جامعه كنوني شده است. البته اين كه چه ورزشي در بلندي قد نقش بسزايي دارد، از نظر علمي هنوز ثابت نشده است.


اگر كسي تمايل به انجام فعاليت در رشته بسكتبال يا واليبال دارد، اين طور نيست كه بگوييم اين دو ورزش موجب قد بلندي فرد مي‌شود، بلكه افراد با توجه به علاقمندي و تناسب اندام به اين رشته‌ها گرايش پيدا مي‌كنند، اما در كل مي‌توان گفت فعاليت‌هاي ورزشي كه با هيجان و استرس همراه باشد و سبب افزايش ضربان قلب و خشكي دهان شود، در عين بازي موجب ترشح هورمون‌هايي مي‌شود كه اين هورمون‌ها در افزايش قد ورزشكار موثر است.


ورزش قبل و زمان بلوغ در كاهش وزن دختران نقش مهمي دارد و ريسك بسياري از بيماري‌ها از جمله سرطان‌ها و كيست‌هاي تخمدان را در سنين بالاتر كاهش مي‌دهد.

ورزش و تغذيه مناسب در زمان بلوغ سبب مي‌شود تا 30 درصد توده استخواني افزايش پيدا كند اين افزايش توده استخواني براي زناني كه دچار يائسگي مي‌شوند و پنج سال اول بعد از دوران يائسگي 20 تا 30 درصد تراكم استخواني خود را از دست مي‌دهند، منجر به آن مي‌شود تا مانع پوكي استخوان در اين گونه افراد شود.


ورزش تاثيري در بلوغ دختران ندارد و تنها عاملي كه در بلوغ زنان امكان دارد نقش داشته باشد، انجام يكسري ورزش‌هايي كه به اصطلاح به آن «ورزش سه گانه زنان» مي‌گويند و علائمي همچون كاهش وزن زياد، اختلالات قاعدگي و پوكي استخوان دارد. اين ورزش‌ها شامل اسب سواري، ژيمناستيك و باله است. هر چند اين ورزش‌ها در تناسب اندام زنان نقش بسزايي دارند، اما به دليل كاهش وزن زياد و عدم دريافت تغذيه كافي به بدن موجب اختلالات هورموني و در نتيجه‌ به تاخير افتادن زمان قاعدگي زنان به مدت طولاني مي‌شود.

 


بنابراين ورزش‌هاي سنگين و حرفه‌اي قبل و زمان بلوغ به دليل بروز اين گونه مشكلات براي دختران جوان توصیه نمي‌شود، اما انجام ورزش‌هايي همچون دو سريع، دويدن، طناب زدن، لي لي بازي كردن و همچنين انجام 150 دقيقه فعاليت ورزش هوازي دو الي سه بار ورزش‌هاي قدرتي و حركات انعطاف پذيري در طول هفته‌ جزء فعاليت‌هايي است كه براي جلوگيري از بروز اختلالات هورموني براي دختران قبل از بلوغ توصيه مي‌شود.


منبع: http://www.isna.ir/fa/news/91031006694



 

» ثبت دیدگاه
نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
پیام :