English
امروز : 1397/04/30

كاهش ريسك زايمان زودرس با ورزش 2013-12-21 09:09:31

نویسنده: دکتر زهرا مدنی متخصص پزشکی ورزشی

 کارشناس وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی

 

 

ورزش‌هاي مانند ژيمناستيك و ووشو كه نياز به كاهش وزن زياد دارد، دختران ورزشكار را دچار سوء تغذيه ، قطع عادت ماهيانه و در نتيجه‌ پوكي استخوان مي‌كند.


ورزش تاثيري در تاخير بلوغ دختران يا بلوغ زودرس ندارد و در اين زمينه هيچ يافته علمي وجود ندارد. البته فاكتورهاي ديگري همچون وراثت، ژنتيك و سوء تغذيه در كوتاهي قد و قامت و همچنين به تاخير انداختن بلوغ در دختران نقش بسزايي دارند. همچنين ورزشكاراني كه به ورزش حرفه‌اي و سنگين مي‌پردازند احتمال پوكي استخوان ، قطع عادت ماهيانه به مدت سه ماه و سوء تغذيه در آنها بيشتر است.


بنابراين اين گونه ورزشكاران پس از تشخيص بلافاصله بايد تحت درمان و زير نظر متخصصان امر قرار بگيرند تا به حالت اوليه خود برگردند، در غير اين صورت احتمال شكستگي استخوان در اين افراد در سنين بالاتر زياد است. انجام ورزش‌هايي مانند واليبال، بسكتبال، فوتبال، پياده روي و دو، باعث استحكام بافت استخوان در دختران جوان مي‌شود. به اين ترتيب ريسك پوكي استخوان در اين افراد در سنين بالاتر كاهش پيدا مي‌كند.


پياده‌روي، دو، شنا و دوچرخه ثابت جزو ورزش‌هايي هستند كه ريسك زايمان زودرس، جلوگيري از افتادگي لگن و رحم، كاهش كمردردهاي پس از زايمان، ريسك ابتلا به ديابت دوران بارداري و تولد بچه‌هاي چاق را كمتر مي‌كنند. البته كساني كه سابقه زايمان زودرس و يا چند قلوزايي دارند، نبايد ورزش كنند و اگر بخواهند فعاليتي انجام دهند، حتما بايد تحت نظر پزشك متخصص به فعاليت‌هاي ورزشي بپردازند تا دچار مشكل نشوند.


يك سوم بافت استخوان پنج سال پس از دوران يائسكي تحليل مي‌رود و براي جلوگيري از بروز چنين اتفاقي انجام يكسري فعاليت‌هاي ورزشي منجر به تحكيم بافت استخوان لازم است. همچنين گرفتگي، تغييرات خلق و خو، بالا رفتن ريسك افسردگي، كاهش كلسيم و بي‌اختياري اداري از ديگر علايم دوران يائسگي است كه با داشتن تغذيه مناسب و در كنار آن فعاليت‌هاي ورزشي منظم مي‌توان در پيشگيري از اين عوامل غلبه كرد.

 

منبع: http://www.isna.ir/fa/news/91030603371



 

» ثبت دیدگاه
نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
پیام :