English
امروز : 1397/02/30

استفاده از مکمل با مشاوره‌ی پزشک ایرادی ندارد 2013-12-21 08:50:16

نویسنده: دکتر امیر حسین عابدی یکتا متخصص پزشکی ورزشی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

 

 

ورزشکاران پیش از مصرف مکمل‌های دارویی به طور کامل با عوارض و خصوصیات این گونه داروها آشنا شوند.


متاسفانه استفاده بی‌رویه جوانان از مکمل‌های پروتئینی و به خصوص داورهای هورمونی که باعث عضله‌سازی می‌شود، در باشگاه‌های سطح کشور افزایش یافته است در حالی که استفاده از این مواد لزومی ندارد و عوارض خطرناکی مثل مرگ ناگهانی، کما، ناتوانی جنسی،‌ نیاز به عمل جراحی و نارسایی‌های کلیوی و قلبی را در پی دارد.


ورزشکارانی که تمرین‌های قدرتی انجام می‌دهند و نیاز به پروتئین بالا دارند، می‌توانند در برنامه‌ی هرم غذایی خود از موادی استفاده کنند که این کمبودها را جبران کند. البته در بعضی از ورزشکاران که در سطح جهانی فعالیت می‌کنند و امکان جایگزینی با مواد غذایی وجود ندارد، استفاده از بعضی مکمل‌ها و ویتامین‌ها به صورت دارو و زیر نظر پزشک متخصص منعی ندارد و می‌توانند با مشورت با مشاوران تغذیه برای تامین کالری مورد نیاز بدن‌شان از این مکمل‌های مجاز استفاده کنند.


ورزشکاران حرفه‌ای که در فعالیت‌های خود نیاز به هفت هزار کیلو کالری دارند، نمی‌توانند با مواد غذایی معمول این میزان کالری را تامین کنند، ولی کسانی که به صورت آماتور و غیر حرفه‌ای در باشگاه‌های بدنسازی ورزش می‌کنند و برای هر جلسه فعالیت خود 300 کیلوکالری مصرف می‌کنند، می‌توانند با استفاده درست از هرم غذایی و مواد حاوی پروتئین و کربوهیدرات احتیاجات خود را فراهم کنند.


ورزش‌های هوازی، قدرتی، انعطاف‌پذیری و استقامت بدنی چهار محور سلامتی هستند و افرادی که برای تناسب اندام ورزش می‌کنند باید ترکیبی از این چهار محور را در برنامه‌ی ورزشی خود لحاظ کنند. انجام ورزش‌های قدرتی به تنهایی نقشی در تناسب اندام ندارد. همچنین ورزشکاران حرفه‌ای باید پیش از شروع مسابقه‌های فصل، برای معاینه‌ی پزشکی اقدام کنند تا از عوارض فعالیت‌های پرخطر در امان باشند. اما افراد زیر 40 سالی که سابقه بیماری‌های قلبی، مصرف سیگار و بالا بودن کلسترول خون را ندارند می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند.


ورزش در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون، پوکی استخوان و بیماری‌های ناشی از اضافه وزن موثر است. همچنین از نظر روانپزشکی از بروز اضطراب و افسردگی جلوگیری می‌کند. بنابراین به افراد توصیه می‌شود بعد از مشخص کردن هدف خود از ورزش، با انتخاب بهترین و مفید‌ترین حرکات و فعالیت‌های ورزشی سلامت خود را حفظ کنند و به تناسب اندام دلخواه برسند.

 

منبع: http://www.isna.ir/fa/news/91082314399

 

» ثبت دیدگاه
نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
پیام :