English
امروز : 1397/04/04

تاثیر تمرینات قدرتی بر سلامت و شادابی زنان 2013-12-03 17:57:55

نویسنده: دکتر زهرا مدنی متخصص پزشکی ورزشی

 کارشناس وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی


انجام تمرینات قدرتی در زنان باعث تقویت عضلات، افزایش تراکم استخوان و پیشگیری از بیماری هایی نظیر پوکی استخوان و ناهنجای های قامتی می شود.


تمرینات قدرتی یا تقویت کننده تمریناتی هستند که در مقابل یک مقاومت – مثل دیوار یا یک جسم سخت – انجام می شوند و برخلاف تمرینات هوازی که خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند، در بهبود خون رسانی موثرند، تمرینات قدرتی باعث تقویت عضلات و سلامت آنها می شود.


معمولا زنان پس از زایمان دچار شل شدگی عضلات لگن، ناحیه کمر و عضلات فوقانی می شوند. این افراد می توانند با کمک وزنه عضلات خود را تقویت کنند و از عوارض ناشی از ضعف و شل شدن عضلات خود پس از زایمان پیشگیری کنند.


با توجه به فیزیولوژی خاص زنان، این افراد به تراکم بالای استخوان نیاز دارند تا در سنین بالا به بیماری هایی نظیر پوکی استخوان دچار نشوند. تمرینات قدرتی با استرس خوب و فشار مناسبی که به استخوان ها وارد می کند باعث افزایش تراکم استخوان ها می شود. برای این منظور ورزش های متحمل وزن مثل پیاده روی و دو هم توصیه می شود.


وقتی که فرد به صورت منظم تمرینات قدرتی انجام دهد، از نظر ظاهر و فرم بدنی هم به ایده آل خود می رسد و از نظر روانی هم احساس خوبی به فرد القا می کند. بدون شک افتادگی شانه، قوز کمر و نامتناسب بودن اندام بر روابط اجتماعی و روحیه افراد تاثیر منفی می گذارد. همچنین از آن جا که زنان بعد از سن یائسگی حمایت هورمونی از طریق تخمدان ها را از دست می دهند و دچار افتادگی و افت بدنی می شوند به تمرینات قدرتی و فواید آن ها نیاز دارند.

 


اگر همین ورزش ها با فرکانس مناسب به صورتی که کالری مصرفی به حد مطلوب برسد انجام شود به کاهش وزن هم کمک می کند و با ترکیب ورزش های هوازی روی چربی های شکم و ظاهر افراد هم تاثیر دارد. به همین دلیل به زنان به خصوص بعد از 40 سالگی توصیه می شود که برنامه ریزی منظم ورزشی همراه با تمرینات قدرتی در نظر بگیرند تا سلامتی خود را تضمین کنند.


منبع : http://www.isna.ir/fa/news/91121509904

 

» ثبت دیدگاه
نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
پیام :