English
امروز : 1397/04/04

عوامل موثر بر کاهش خستگی در ورزشکاران 2013-11-27 11:44:29

نویسنده: احمد باقری مقدم متخصص پزشکی ورزشی

 

عدم توجه به تغذیه صحیح و بیش‌تمرینی از مهم‌ترین عوامل خستگی ورزشکاران است.

ا

ولین عامل خستگی ورزشکاران تغذیه است و عدم توجه به مواد غذایی قبل، حین و بعد از ورزش و دیگر عامل نیز بیش تمرینی است یعنی ورزشکارانی که برای کارایی بیشتر اقدام به ورزش‌های بیش از اندازه می‌کنند و اهمیتی به استراحت نمی‌دهند.


عدم توجه به گرم کردن اولیه نیز باعث گرفتگی عضلات می‌شود و فرد را دچار خستگی زودرس می‌کند.ابتلا به بیماری‌های ویروسی و مشکلات روحی روانی و بیماری‌های تنفسی مثل آسم نیز باعث می‌شود فرد در درازمدت دچار کاهش کارایی شود. برنامه ناصحیح ورزشی و بی توجهی به استانداردهای تمرینات از دیگر عوامل خستگی است و باید فاصله زمانی تمرینات رعایت شود و در تمرینات نیز براساس اصول کار کنند و اگر فصلی کار می‌کنند تمرینات آمادگی جسمانی و بعد از آن تمرینات مهارتی را به درستی باید انجام دهند.


برای توانایی فردی و استقامتی بحث تغذیه بسیار مهم است و ورزشکاران باید به کربوهیدرات‌ها و مواد قندی اهمیت دهند؛ ماده قندی به دو صورت پیچیده و ساده وجود دارد و در قبل و بعد از ورزش افراد باید از قند ساده استفاده کنند تا دچار خستگی نشوند و به مایعات نیز به ویژه در فصل گرما اهمیت دهند.


افراد هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی باید به حالت اولیه بازگردند و خواب که یک فاکتور مهم در امر ریکاوری است نیز رعایت شود و اگر خواب افراد کافی نباشد بحث ریکاوری ناقص خواهد بود. برای ورزشکاران معمولی مصرف ویتامین‌ها توصیه نمی‌شود، اما برای ورزشکاران حرفه‌ای نیاز است که این افراد از مکمل‌ها استفاده کنند.


منبع: http://www.isna.ir/fa/news/92021308487

 

» ثبت دیدگاه
نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
پیام :